کابل اعلام حریق استاندارد

کابل اعلام حریق استاندارد

در بسیاری از موارد که سیستم‌های اعلام حریق ناکارآمد شده یا به درستی عمل نمی کند انگشت اشاره ما برند یا نصاب سیستم را نشانه می رود، غافل از اینکه در بسیاری از موارد کابل‌های غیر استاندارد یا کابل‌هایی که مختص سیستم های اعلام حریق ساخته نشده اند مسبب اصلی ماجراست. اگر می خواهید سیستم اعلام حریق شما به درستی کارکند و قابل اعتماد باشد بایستی بستر آنرا مناسب و همسان با سیستم اعلام حریق در نظر داشته باشیم در غیر اینصورت با مشکلات بزرگی مواجه خواهید شد. عوامل متعددی باعث می شود تا از کابل‌های مقاوم در برابر حریق با کیفیت مناسب استفاده کنیم، در زیر همه موارد را بررسی می کنیم:

  1. مقاومت اهمی مجاز:

اولین مورد که در بسیاری از مواقع نادیده گرفته می شود مقاومت اهمی مجاز کابل است، این آیتم در کابل‌های مخصوص سیستم‌های اعلام حریق مطابق با مقدار پیشنهادی سازندگان معتبر این سیستم‌ها در نظر گرفته می شود در اینصورت است که ما با استفاده از کابل‌های استاندارد تضعیف سیگنال در سیستم مان را نخواهیم داشت.

  1. لایه محافظ کابل در برابر میدانهای الکترومغناطیس پیرامونی:

یکی از مواردی که بسیار مهم است لایه محافظ کابل در برابر میدان‌های الکترومغناطیس پیرامونی کابل‌هاست، این لایه که وظیفه جلوگیری از تأثیر میداهای مغناطیسی پیرامونی کابل را بر عهده دارد بایستی حداقل به مقدار 20% همپوشانی داشته باشد تا در مواقعی که کابل در مسیر کابل کشی دچار خمش می شود حداقل تأثیر پذیری از میدان‌های الکترو مغناطیسی را داشته باشد.

  1. سیم تخلیه:

سیم تخلیه یکی از ارکان مهم کابل مقاوم در برابر حریق است که تأثیرات میدان‌های الکترومغناطیس پیرامونی کابل‌ها که بصورت الکتریسیته ساکن نمایان می‌شود را در سیستم زمین تخلیه می نماید.

  1. سطح مقطع سیم‌ها:

یکی از مهمترین پارامترهای کابلهای مقاوم در برابر حریق، سطح مقطع آنها می باشد. در کابل‌های استاندارد به این موضوع توجه می شود اما در کابل‌های غیر استاندارد به جهت پایین آوردن قیمت کابل‌ها، از سطح مقطع‌های پایین تر در حد کسری از سطح مقطع واقعی استفاده می شود.

  1. عایق:

اصلی‌ترین عاملی که یک کابل معمولی را از کابل‌های مقاوم در برابر حریق متمایز می کند عایق هادی است. دقت داشته باشیم که در زمان آتش سوزی، اصلی‌ترین رکن کابل که باعث ماندگاری و عملکرد صحیح کابل می شود عایق کابل است. کیفیت نامناسب نوع عایق و یا ضخامت عایقی کمتر در کابل‌های غیر استاندارد باعث عدم عملکرد صحیح کابل‌ها می شود.

  1. روکش بیرونی کابل:

این قسمت از کابل که در معرض دید مصرف کنندگان کابل قرار می گیرد نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است که باید به آن توجه کرد.

  1. تابیدگی سیم‌های کابل:

این مورد که بسیار مهم است متأسفانه به راحتی قابل رویت نیست. کابلهای با کیفیت از آن عدول نکرده اما کابلهای غیر استاندارد با کم کردن تعداد تابیدگی سیم‌ها به هم به دنبال پایین آوردن قیمت کابل می باشند.

  1. کم دود و عاری از گاز هالوژن:

این مورد بسیار مهم و غیر قابل اجتناب است. در نظر داشته باشید که کابل مقاوم در برابر حریق بایستی (OHLS) باشد چرا که در زمان آتش سوزی، کابل نباید دود زیادی داشته باشد تا ساکنین ساختمانها به راحتی بتوانند مسیرهای خروجی را پیدا کنند و اینکه دود سمی گاز هالوژن، باعث مسمومیت افراد نشود.

  1. جلوگیری از انتشار آتش:

کابلهای سیستم های مقاوم در برابر حریق، بایستی باعث توسعه حریق نشومد.

حال ببینید که در انتخاب کابل سیستم های اعلام حریق خود، آیا از کابلهای مناسب و با کیفیت استفاده کرده اید؟

کابل‌های مناسب سیستم‌های اعلام حریق چه کابل‌هایی هستند:

کابل‌های اعلام حریق، کابل‌هایی هستند که دارای تاییدیه کامل و بی قید و شرط از مراجع معتبری همچون LPCB باشند.

شرکت پتروکاوان سخت پویا به عنوان تنها نماینده رسمی و انحصاری شرکت Cavicel ایتالیا در ایران به تایید سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در میلان ایتالیا، کابل‌های مقاوم در برابر حریق Firecel را با تاییدیه قطعی LPCB و در تمامی رنج‌های تولیدی شرکت کویسل ایتالیا به شما ارائه می‌نماید. خاطر نشان می گردد که این کابلها تنها در صورت خرید از شرکت پتروکاوان سخت پویا توسط شرکت Cavicel ایتالیا تضمین می‌گردد.